Rotterdam - Hongkong - Reisverslag uit Cut Off, Verenigde Staten van happylives - WaarBenJij.nu Rotterdam - Hongkong - Reisverslag uit Cut Off, Verenigde Staten van happylives - WaarBenJij.nu

Rotterdam - Hongkong

Door: Dion Blijlevens

11 Juli 2015 | Verenigde Staten, Cut Off

DAY 1 ROTTERDAM - VIENNA

Vandaag breekt dan eindelijk de dag aan dat ik vertrek. Ik heb heel erg uitgekeken naar deze reis maar op de een of andere manier heb ik niet dat heerlijke gevoel in mijn buik, wat ik en waarschijnlijk veel anderen ook voelen als zij op vakantie gaan. In alle vroegte gaat mijn wekker (05:30), zeker als je er bij bedenkt dat ik pas ergens rond 0:30/01:00 lag te maffen. Maar goed, en daar sta ik dan in de trein, afscheid te nemen van pa en ma, zussen, Jan en die kleine ninja (Jessica :') ). Wat zeg je dan? Aufwiedersehen was het eerste wat in me opkwam.
Eerst van R'dam naar Utrecht en dan door naar Frankfurt am Mainz. Dat bleek toch niet helemaal op te gaan. Na een kwartier vertraging zou ik alsnog optijd in Mainz Flughaven aankomen, al was het niet dat ik later alsnog een dik uur vertraging heb op Duisburg, waardoor ik mijn trein mis. Het begint al goed, en ik moet nog helemaal naar Hongkong. Maar ik ben wel wat gewend na mijn auto reis naar Gambia dus laat ik het allemaal over me heen komen. Eindelijk ben ik aangekomen op Mainz's Flughaven. Daar blijkt mijn trein niet meer te gaan en dus door naar Mainz Bahnhof. Ook daar nog anderhalf uur wachten. Dan maar eens een heerlijke Duitse pretzel halen (voor maar 70 cent op een treinstation!). Leuke stad dat Frankfurt veel oude meuk met wolkenkrabbers gemixt. Doet me denken aan m'n hometown, alleen is daar alles platgegooid qua oude meuk dan haha :/. Wel veel zwervers, een gezicht dat we in Nederland niet kennen, de absolute zorgstaat. Aangezien ik nu pas rond 22:00 aankom bij mijn hostel (Westend City Hostel, Vienna, Austria) dan nog maar vier pretzels mee voor onderweg. Wat een rust ind deze trein, iets wat later zou veranderen. Nu begint het echte vakantiegevoel "kriebels" pas te komen. Door de Duitse wouden met heuvels en volgepakt met naaldbomen, onder het genot van 0,5 L Bitburger. Nog steeds in de trein. Een lange zit, zo voelt het anders niet. Dan nog maar zo'n halve liter, lekker hoor. Ondertussen ben ik ook aan de praat geraakt met Raymond die onderweg is naar zijn vrouw in Wenen en Abby een 20 jarige studente uit de USA. Eindelijk in Wenen (21:15). Nu nog naar mijn hostel, na een klein kwartiertje aangekomen. Laat het nu net de verkeerde zijn en de mijne aand de andere kant van de stad zitten. Dan maar een taxi.
Mijn hostel ziet er leuk uit, veel jongeren en lekker gekletst over iets waarvan ik nooit genoeg van kan krijgen; reizen.
Nu nog lekker een bier(tje) drinken om de hoek en morgenvroeg op om de stad te verkennen.

DAY 2 VIENNA - BRATISLAVA

Eigenlijk wilde ik pas om 7 uur opstaan maar ik werd om 6 uur al wakker dus ben ik me maar gaan douche. Even op de Pc opgezocht hoe de route naar mijn hostel in Bratislava is (A Wild Elephants Hostel, Bratislava, Slovakia). "Lekker" (basic) ontbijtje gegeten voor wat je betaalt (€4). Nu alles klaar zetten voor als ik straks terug kom bij Westend City Hostel. Eerst ga ik naar Schloss Schönbrunn, lopend (30 min, met 30 graden celsius 's ochtends vroeg). Echt een geweldig mooi, ja wat is het? Ik noem het maar een slot (waar Sisi woonde). Prachtige tuinen die volledig symmetrisch zijn. Jammer dat er binnen geen foto's mochten worden gemaakt. Hele mooie schilderijen en geweldige beschilderingen op de plafons. Toch maar stiekem 1 foto gemaakt (haha) alleen jammer dat die foto totaal niet de pracht van de beschildering weergeeft. Eigenlijk zoals altijd. Een foto is altijd minder mooi dan dat je het met je eigen ogen ziet, mede daarom wil ik elk land op deze planeet zien. Nu terug naar 't hostel met de metro dat gaat een stuk sneller, binnen 5 minuten ben ik er. Backpack mee en in de brandende zon (ik schat rond de 35 graden Celsius) de stad door sjokken. Rome is leuk met zijn oude meuk (vooral de onlangs toegevoegde ruïnes door Nederlandse top architecten (iets met een fontein en €45.000)) maar Wenen doet er zeker niet voor onder. De stad is namelijk bezaaid met prachtige gebouwen. Elke honderd á tweehonderd meter staan gigantische statige oude gebouwen.

Veel van hen worden gebruikt door de overheid, gezien de "Europese" vlag bovenop. Ook zijn er 2 prachtige kerken die de moeite waard zijn. Tering zeg wat is het warm met die hutkoffer op mijn rug (35 ºc plus minimaal 20 kilo op je rug)
Wenen's overige "normale" huizen en panden in en rondom de stad beschikken ook over een unieke stijl.

Jammer genoeg kan ik niet in elk gebouw kijken maar ik zal hier vast nog wel een keer komen. Gebouwen waar ik langs ben gekomen zijn o.a. de prachtige kerk bij het S. Freud park, het Rathaus, het Burg Theater, Parlement, Naturist museum, Kunst History museum, de Hofburg en de Neue Hofburg, de Staats opera en tot slot de Stephans dom (midden in het centrum). Even binnen geweest bij Stephans dom, zag er leuk uit. Nu lekker aan een Kaiser Bier op een terras tussen historische panden midden in het centrum.

Ik heb nog tijd zat voor dat ik op de volgende trein hop dus dan nog maar zo'n 0,5 L Kaiser, wat heb ik het hier slecht zeg :').

Nu naar de trein, eerst de metro. Kaartje kostte twee twintig en ben er heel de stad mee door geweest (weet alleen niet of dat ook de bedoeling was haha).

In de trein richting Bratislava, Slovakia. Het landschap veranderd en de oude treinstations uit de Sovjet tijd doemen op. Aangekomen in Bratislava en geen idee waar ik ben (misschien volgende keer even opzoeken waar het treinstation zich bevind t.o.v de stad). Ondertussen heb ik de bus gepakt en ben ik terecht gekomen in een stad die het grauwe kille karakter van de Sovjet Unie nog bij zich draagt. De parken rond het presidentiële paleis zien er pauper uit, er liggen junkies en zwervers verspreid en als je de personen in het park weg denkt zou het zomaar een park in Tsjernobyl kunnen zijn. Ook wil ik google maps danken voor het geven van de verkeerde bestemming. Na 1,5 uur ben ik eindelijk bij mijn hostel (A Wild Elephants Hostel, Bratislava, Slovakia) beland met behulp van de nodige telefoontjes. Verspreid over meerdere plekken door de stad liggen zwervers en drugsverslaafden. Mijn hostel ligt in het hart van de oude stad. Meteen achter de Main Square. Een alternatief hostel, de muren zijn onder getekend afwisselend van krabbels naar kunstwerken. Laat ik nou net met 6 Nederlanders (Twente supporters a.k.a fc Duitsland of Twente 04 genoemd) en twee Spanjaarden op een kamer zitten. Veel boeiende mensen hier in dit hostel en nog meer Nederlanders! Ook ontmoet ik Zeno, een gast die in een pooier badjas rond loopt en uit Dubai komt. Hij kan geen woord Nederlands (behalve elk scheldwoord na mijn verblijf) maar wel elk Feyenoord lied. Een Feyenoord supporter uit Dubai, kijk daar kan je nou mee praten haha (supporter vanwege het prachtige publiek).

'S avonds met dat zelfde groepje Nederlanders uiteten, flink genaaid, maar uiteindelijk na te hebben geouwe hoert ging er al snel 25 Euro af en gratis shotjes. Rond 22:30 op kroegentocht. Eerste tentje was niet zo boeiend (iets met smerig bier) en bevond zich in een of ander flatgebouw op de 4e verdieping. De 2 kroegen erna bevinden zich ook op plekken die ik zelf nooit had gevonden. Een halve liter kost een Euro en shotjes á 50 ml tachtig centen. Er staat muziek op die veel weg heeft van een dergelijke gabber scene. Onderweg naar huis raken we nog aan de praat met een zwerfster, dat arme oude vrouwtje maar wat geld gegeven.

Rond half 4 in bed, echt een top avond gehad met dat stel debielen uit Nederland.

DAY 3 BRATISLAVA - PRAGUE

Word ergens rond 10 uur wakker. Beetje koppijn, hoe zou dat komen? Rustig aan douche en rond 12 uur maar eens de stad verkennen, want ik moet de volgende trein om 10 over 6 richting Praag hebben.
Eerst ga ik naar het kasteel/fort wat op een berg ligt tegen de oude stad aan. De oude stad is in tegenstelling tot de rest niet Sovjet achtig. Slowakije doet me enigzinds denken aan Ohrid, Macedonie. Leuk fort maar op zich niet heel bijzonder naar mijn mening, wel een prachtig uitzicht tot heiden en ver. Ik heb in de oude stad meerdere kerken bezocht en telkens als je denkt dat je ze allemaal hebt gehad doemt er weer een nieuwe kerktoren op. Tussen de oude gebouwen vind je vooral restaurantjes. Bratislava (de oude stad) is al bij al een gezellige plek maar naar mijn mening zijn twee dagen in Bratislava meer dan genoeg om alles te bezichtigen. Op dit moment zit ik even in Wild Elephants om mijn blog bij te houden voordat ik weer op de trein spring naar het (van horen en zeggen) prachtige Praag.

Dik vier uur in de trein, nog steeds zonder muziek aangezien er problemen waren met mijn telefoon toen ik vertrok uit Nederland, niet dat ik er heel erg mee zit. Morgen maar eens kijken of het lukt om muziek vanaf OneDrive op mijn telefoon te krijgen. Ik kom rond 22:15 aan op Praha Hlavni Nadrazi. Nu naar de oude stad lopen (Praque Main Square). Een kleine twintig minuten lopen. Ook hier is de binnenstad bezaaid met zeer mooie panden, te danken aan het feit dat Praag gedurende meerdere oorlogen altijd gespaard is gebleven (WWII etc.). Ik merk al gauw dat deze stad echt leeft. Overal zijn uitgaans gelegenheden en jongeren. Ik hoor hier en daar al het nodige Nederlands. Afijn, aangekomen bij mijn hostel (Prague Square Hostel) midden op de Main Square, weer een uitstekende keus. Bij binnenkomst zeer goed geholpen. Het hostel kostte me rond de veertig Euro voor twee nachten (het tegenovergestelde van duur qua locatie en alle verborgen inbegrepen facetten). Na een korte uitleg kom ik er ook achter dat eigenlijk alles "gratis" is; Handdoeken, Wifi, computer gebruik, ontbijt (cereals), oordopjes en een lunch pakketje voor 's middags.

Wat een kut slot, tien keer draaien en nog niets, komt omdat het een ander mechanisme heeft dan dat wij in Nederland kennen. Gelukkig word ik van binnenuit geholpen. Een kamer vol met Engelsen uit Sheffield (Sheffield Wednesday, Sheffield United haha) en nog een naamsgenoot Dionne, de rest van hun namen ben ik al na 20 seconden vergeten (iets met Korsakoff?). Hele gezellige meiden/jongens op mijn kamer. Ze hadden al helemaal geinformeerd naar wie ik zou zijn :'). Morgen ga ik met ze op een tour door de stad. Na een aantal lekkere biertjes en gezellige gesprekken (voor morgen avond ook al wat te doen, door Engelsen uit Liverpool meegevraagd om uit te gaan) kom ik er achter dat hier voornamelijk Britten zitten. Het uitgaansleven bezit nogal wat Nederlanders, ik hoor meerdere keren liedjes als "alle Duitsers zijn homo's" voorbij komen (don't blame me my German friends :p). Ik ga rond 02:00 naar bed, voor morgen 07:30 de wekker gezet en dan de stad maar eens verkennen!

DAY 4 PRAGUE

Om half acht eruit, eigenlijk te weinig slaap gehad (iets waar ik later op de dag nog achter kom). Het ontbijt is nog niet begonnen dus ga ik maar eerst een eindje wandelen door de straten van Praag. Het heeft vannacht volgens mij aardig geregend, de straten zijn namelijk aardig nat. Nu begint het ook weer een beetje te miezeren, niet dat ik het erg vind want dan koelt het ietsje af. Aan het ontbijt, twee soorten cereals, cornflakes en van die chocolade balletjes daarna rustig aan douche en maar eens richting het pleintje voor het hostel voor de free tour samen met de rest van het gezelschap uit Sheffield, Engeland.

We starten op de Main Square, de free tour, overal toeristen, eigenlijk is dit helemaal niets voor mij, in zo'n meute van 40 man. Je kent ze vast wel, die grote hompen toeristen met één zo'n tour leider (lijer) met een vlag of paraplu, een beetje dat idee. Ach ja, ik kijk het wel aan, misschien is het wel leerzaam en leuk. De tour leider (lijer) het Callum, wel een grappig figuur. Hij verteld van alles over 1500 jaar Tsjechische historie met het nodige sarcasme (richting de kerk). Om hier over de gehele 3,5 uur durende tour te vertellen lijkt me geen strak plan en daarbij komt, dan weet je alles al wanneer je ooit op het briljante idee komt om het prachtige Praag te bezoeken (want dit is wel echt een pareltje). Afijn, de tour bracht "ons" onder andere door de "Old Town", "New Town" en het Joodse Kwartier. Ik vond Wenen al prachtig maar Praag heeft ook zijn juweeltjes (heel veel juwelen). Praag is een mix van verschillende stijlen waaronder Bohemian, Art Neveau, Gothic en in de "New Town" ook Sovjet stijlen. De bezienswaardigheden die ik heb bezocht zijn er te veel om op te noemen maar als je ooit van plan bent om naar Praag te gaan raad ik het kasteel op de berg aan met zijn gigantische imposante kathedraal (St. Vitus Cathedral). Helaas was ik zelf te laat om nog naar binnen te kunnen aangezien ik na de tour een powernapje nam die 3 keer zo lang werd. Wel ben ik naar het kasteel district geweest en het was oogverblindend mooi (overigens heel Praag) en natuurlijk een heerlijke Pilsener Urquell 12º halve liter op in de Beer Garden midden in een park met uitzicht over de gehele oude en nieuwe stad. Daarna een heerlijke kbobáva V bagatê, dat is een veel te moeilijk Tsjechisch woord voor gigantische hotdog (60 Kronen/€2,5), gegeten op de main square. Na dik 10 uur wandelen door deze prachtige stad vond ik het wel mooi geweest, jammer dat ik niet alles heb kunnen zien en dus genoeg redenen om hier nog een keer terug te komen (wat ik ook zeker ga doen). Ik raad aan om 3 dagen naar Praag te gaan dan kan je waarschijnlijk alles bezichtigen wat de stad te bieden heeft (en dat is nogal wat). Iets daarna begon het keihard te gieten, blij dat ik niet meer buiten liep ondanks de paraplu in mijn tas. Nu (22:00) even aan mijn blog werken, of toch niet haha. Totaal geen inspiratie, passie en zin om er nu aan te werken. Dan maar even "chatten" met m'n maatjes uit Liverpool (geweldig accent hebben die gasten trouwens). Eerst indrinken in 1 of ander pauper hostel waar maatjes van hun zitten, de gangen ruiken naar pis en het bier vloeit rijkelijk (over de vloer). Na een uur rondstruinen opzoek naar een goede club neem ik het voortouw maar, dit duurt me te lang. Ik weet de naam van de club niet meer (iets met drank en hersencellen) maar wat ik wel weet is dat het bier niet te zuipen was (37 Kronen/€1,37 voor een halve liter, ja ik reken alleen maar in halve liters want van kleine hoeveelheden droog je van uit, je moet natuurlijk wel genoeg blijven drinken hè). Ergens rond 5 uur in bed en morgen (zo) weer op (08:00 :/) om de volgende trein te pakken naar een plaats waar het bier minimaal net zo goedkoop is en hopelijk beter te verteren (Warsaw, Poland).

DAY 5 PRAGUE - WARSAW

Mijn kamergenootjes moeten ook de trein hebben (een uur eerder) daardoor skaap ik 2 uurtjes, niet echt veel zeg maar. Even ontbijten en douche. Tas inpakken en richting het station. Ik vind het jammer om Praag nu al te verlaten. Even inkopen doen voor onderweg (middag/avond eten) en dan ben ik meteen van mijn overige Kronen af. Als je trouwens van plan bent om naar Praag te gaan, wissel dan NIET op het station of in het centrum. Je betaald hier namelijk een zogenaamde comnmissie (iets wat ze mij ook probeerde te flikken gister avond), deze zogenaamde commissie zou mij op 50 Euro bijna twintig Euro kosten niet doen dus! Inplaats daarvan wisselen bij 1 van de kantoren buiten het centrum (meestal hangen er ook borden Exchange/No commission). De gene die ik aanraad is Praha Exchange, Jindrisska 12/908, 110 00 Praha 1. Nu in de trein een rit van 8,5 uur. Ik zit in een 6 persoons coupé jammer genoeg zitten we er ook met 6 man in en het is er stik heet. Na 2 uurtjes te hebben geslapen ga ik maar even m'n benen strekken. Toevallig is de coupé naast de mijne vrij en lekker koel dus ik hoef niet lang na te denken en eigen deze mezelf toe. Een andere coupé genoot komt ook bij me zitten, de Hongkongse (China) Kelvin Cheung die ook onderweg is naar Warsaw. Leuke gesprekken gehad en toevallig neemt Kelvin vanaf Moskou ook de Trans Mongolie Express we spreken af om elkaar in Hongkong weer te treffen. Het landschap verandert en word meer heuvel achtig, het traject brengt me door dik bepakte bossen. Ik kom rond half zeven aan op Warszawa Centralna. Rond het station staan hier en daar enkele wolkenkrabbers, ook vind je af en toe nog grijze Sovjet overblijfselen, iets wat tijdens de treinrit anders was. Overal kleine en middelgrote dorpen vol met slecht onderhouden huizen en flats uit de tijd dat Polen nog behoorde tot de USSR. Ik besluit om naar het centrum te lopen (40 minuten) zodat ik alvast een beetje aan sightseeing kan doen. Na een lange loop kom ik dan aan in de "oude stad" (Warschau's oude stad is na de bombardementen geheel opnieuw opgebouwd in oude stijl). Een hele gezellige stad. De huizen zijn in verschillende kleuren crèm gehuld (geel, rood, bruin, roze, wit, etc.). De stad voelt voor mij persoonlijk niet als een echte stad aan, wel is het er heel gezellig. Warschau voelt heel warm aan met zijn kleine en grotere pleinen volgepakt met terrasjes (niet te betalen voor de gemiddelde Pool want hier worden Nederlandse prijzen gehanteerd).

Mijn hostel (Kanonia Old Town Hostel, Warsaw, Poland) heeft weer een geweldige locatie (net zoals al mijn vorige hostels). Wel is de sfeer minder in dit hostel. Na een aantal rondjes door de stad (die 's avonds bijzonder gezellig aanvoelt) ga ik na nog een aantal Desparados (tequila bier) richting bed (01:00). Voor morgen de wekker op zeven uur zodat ik genoeg tijd heb om de stad te verkennen.

DAY 6 WARSAW

Vandaag redelijk vroeg op (07:00) want ik wil mijn dag goed benutten, Alvast meteen mijn tas inpakken want om tien uur moet er worden uitgecheckt. Beetje pijn in mijn buik. Op donderdag schijnen de meeste musea gratis te zijn. Eerst maar eens een rondje stad doen en alle kerken bezoeken die ik kan vinden. Jammer dat ze allemaal vrij nieuw zijn en niet een oude stijl met zich mee dragen, Warschau is namelijk nagenoeg platgegooid in de tweede wereld oorlog en enkele bezienswaardigheden die nog overeindstonden werden door de Duitsers zelf opgeblazen bij hun terugtrekken. De reden dat er in Praag trouwens zoveel over is qua Joods erfgoed (Sinagoge etc.) is omdat Hitler er een museum wou bouwen, gewijd aan de "verdwijning" van een volledig ras, maar dat terzijde. Voel me nog steeds niet helemaal toppie, morgen in de nachttrein maar even 10 uur slaap proberen te pakken. Ik ga nu naar Palac w Wilanowie met de bus (kaartje 4,40 zlothy +- 1 euro, 75 minuten reizen in 1 zone). Aangezien ik met mijn beste Pools :') er niet uit kan komen of ik meerdere zone's doorreis koop ik die wel gewoon. Te vroeg uitgestapt, mijn Pools helpt me niet echt op dit moment. Dan maar even een latte machiato op een terrasje. Er staat hier vlakbij ook een paleis (presendentieel paleis, ongeschonden gebleven tijdens WWII) maar ik voel me ook niet zo geweldig dus sla ik het over. Ook Palac w Wilanowie (een soort landhuis/paleis met landgoed) schijnt vandaag gratis te zijn. Leuk pand van buiten maar de binnenkant valt me enigzinds tegen, overal hangen schilderijen (waarvan enkele zeer mooie) maar alles is in het Pools, dus kan ik niet echt lezen wat de betekenissen zijn. De tuinen zijn mooi maar hebben geen "wauw" effect. Maar weer terug naar de oude stad. Ik ben moe en zit te knikkebollen in de bus. De free tour die ik wilde doen sla ik maar over. Even in het hostel zitten. Toch maar wat eten. Een goedkope pizzatent kan ik niet vinden. Dan maar de Pizza Hut. Ik ga lekker op de bank liggen in het hostel, 2,5 uur later wakker en nog steeds kapot. Even mezelf wakker gemaakt met koud water, dat scheelt al een hoop. Ja, wat doe je in de overige zes tot zeven uur? Ik ga maar eens Marrian lastig vallen (zit achter de receptie) en ik kom er achter dat ze de dochter is van de eigenaren. Gezellig wat biertjes gedronken onder werktijd (voor haar dan, ik zou dit wel heel me leven willen doen als werk, een beetje reizen haha). Na dat de night shift begint gaan we gezellig naar de Irish Pub totdat ik de taxi moet nemen. Ze laat me nog een ilussie zien met het nationale stadion van Polen, wat zich aan de overkant van de rivier bevind. Ga je ooit naar Warschau, vraag er dan naar, best gaaf (ik ga niets verklappen haha).

DAY 7 WARSAW - MINSK - VILNIOUS
Nog een dik uur wachten op het station. Ik ontmoet Alex Pretjovski een Oekraïner die de zelfde trein pakt en uitstapt in Moskou, Rusland. Met mijn beste Russisch en zijn beste Engels voeren we gesprekken over de oorlog in Oekraïne en het leven in Oekraïne, Rusland en Nederland. Naar mijn mening heeft hij een redelijke voorkeur voor het communisme. Wel heeft hij een hekel aan de huidige en vorige president van Oekraïne. Volgens hem valt het wel mee met de oorlog maar is het een machtsstrijd tussen de VS en Rusland, iets waar uiteindelijk niemand iets mee opschiet. De trein heeft maximaal honderd minuten vertraging, toch wel handig om iemand naast je te hebben die de taal begrijpt. Nu maar afwachten, hopelijk komt 'ie snel. Van 100 naar 120, 125 en 130 minuten. Kut trein. Daar komt hij eindelijk, snel de trein in. Eerst kaartje laten zien aan een dikke vette Rus (zo'n figuur dat denkt dat die een hele belangrijke verantwoordelijk heeft maar in werkelijkheid alleen je kaartje controleert). Afijn, ik krijg een pasje en hij houd mijn kaartje, iets waar ik natuurlijk niet mee akkoord ga. Na een discussie in het Russisch neem ik er maar genoegen mee (dit schijnt dus normaal te zijn). Ik zit in een slaapcoupé met drie anderen. 2 Russen en een Tsjech. Na een paar uurtjes te hebben geslapen (ik word 08:15 wakker en de trein kwam pas om 04:10 aan) word ik wakker gemaakt door mijn reisgenoot. Er staat namelijk iemand van de douane in de deuropening die onze paspoorten wil zien en mijn tas controleert. Iets daarna weer iemand die onze paspoorten wil (nu een grote lelijke Rus met een soort van bananenrepubliek kostuum aan, ook wel Wit-Russisch leger uniform genoemd). Echt "aardig" kan ik ze niet noemen en met een stalen gezicht word er het een en ander tegen ons gezegd (geechreeuwd). Iedereen gaat snel de coupé uit dus ik ook maar. Weer een controle en ik moet een of ander (2) papiertje invullen, de andere helft moet ik weer inleveren bij het verlaten van Wit-Rusland (een cursus omgang met andere personen zou ze niet misstaan). Het is duidelijk dat er in deze landen een hiërarchisch verschil is tussen het leger en de modale burger. Ik heb geprobeerd om met mijn camera dit communistische land vast te leggen (in de trein) maar het viel me mee hoe USSR achtig het was. Wel redelijk wat grote fabrieken langs het traject en houten huizen gehuld in fleurige kleuren (blauw, roze, geel, etc.). Nog maar even proberen te slapen. Rond 10 uur word ik weer wakker grmaakt en krijg ik mijn paspoort terug en het wielgestel word gewisseld want in (Wit-) Rusland zijn de sporen iets breder. Nog maar even slapen. Ik word rond 13:00 wakker, shit hopelijk niet het station gemist want we zouden rond 12:15 aankomen. Ik hoor dat we pas om 3 uur aankomen, zal wel komen door de vertraging van vannacht.

Om 15:00 kom ik aan op MIHCK NACAXBIPCKI (Minsk-Pasazyrski). Nu moet ik nog 5 uur wachten (mijn volgende trein naar Vilnious, Litouwen gaat om 19:50). Een beetje het station verkennen. Overal staan vrouwen bloemen te verkopen (volgens mij is Wit-Rusland net als Nederland een bloemenland, op het eerste gezicht dan). Na een aantal rondjes heb ik het wel gezien en wat nu? Ik heb niet zo'n zin om heel ver de stad in te gaan met die 21 kilo op mijn rug en ik heb ook niet zoveel tijd. Toch maar een stukje lopen om te kijken of ik een paar mooie plaatjes kan schieten in Sovjet stijl. Dat lukt hier rond het station niet echt maar ik kom uiteindelijk via een steegje op een vervallen plein met klimmerrek uit, omringd door flats. Het communistische gehalte is hier vrij hoog. Ook maar even avond eten kopen in een soort shopping mall ( 4 verschillende soorten berlinerbollen :), overgoten met chocolade-, aardbeien- en bananen saus. Krijgen jullie al trek mijn geweldig publiek? haha). Volgens mij zijn het hier aardige zoetekauwen. Hier maar ook op het station is er veel snoep te koop (manden met losse snickers, lions en Wit-Russische lekkernijen). Er word dan ook gretig van ingekocht. Nu maar rond het station rond hangen voor de overige 2 tot 2,5 uur. Ook hier vind je veel militairen, de een met een pet en de ander met zo'n gigantische pet/hoed achtig ding (je kent ze vast wel). Mooie vrouwen hier zeg, volgens mij hebben ze hier in ieder geval niet zoveel bezoekjes aan de mac gebracht. Ook ik blijf niet onopgemerkt, altijd leuk natuurlijk om een beetje te flirten :D. Eindelijk in de trein, snap echt geen hol van mijn ticket dus het was nog een hele klus om het juiste perron te vinden, het enige wat ik er uit kon halen waren mijn namen, paspoort nummer en de datum/tijd.

Ze kunnen hier ook geen Engels, ja toen ik bij mijn trein stond wees een conductrice me de juiste coupé aan in het Engels. Na 2,5 uur kom ik aan op het centraal station van Vilnious, Litouwen (22:20). Onderweg werden onze paspoorten ook nog gecontroleerd door het Wit-Russische leger. De mijne werd uitvoerig gecontroleerd met de nodige elektronische en handmatige apparatuur en natuurlijk weer die heerlijke stale gezichten. Echt knapper worden ze er niet van. Laat ik het ze maar niet vertellen (haha). Bij aankomst op Vilnious trekt heel de trein een sprintje naar de vrij smalle ingang, iets wat ik later begrijp aangezien we door de douane moeten. Ik sta ergens rond 2/3 van de rij. Er komt geen beweging dus ga ik weer het perron op en knoop ik een gesprek aan met Johannes (een grensbewaker van 55 die voor een loon werkt waarvoor geen enkele Nederlander zijn bed uit zou komen). Na 45 minuten ga ik maar eens richting beneden. De juiste rij uitgekozen, een die snel doorloopt, ik kom mensen tegen waarmee ik denet nog op de trap stond (een uur geleden) hahaha, sucks to be you guys. Binnen no time de douane door en 1.6 km richting de oude stad lopen waar mijn hostel zich bevind (Jimmy Jumps House/Hostel, Vilnious, Lithuania). Weer een mooie locatie en een gezellig hostel getroffen. Zeer goed geholpen en ook hier in Litouwen zijn de vrouwen zeer mooi. Ik ga mijn blog bijwerken en drink nog een biertje, daarna naar bed (01:15).

DAY 8 VILNIOUS - RIGA

Ik wou vandaag eerder opstaan maar ik word pas ergens rond 10 uur wakker aangezien ik tijdens het zetten van mijn wekker in slaap ben gevallen. Maar even in de keuken kijken. Mijn hostel is een bed and breakfast hostel, iets wat ik zelf niet eens wist (haha) en het ontbijt bestaat uit redelijk grote wafels (2) uit zo'n wafelijzer, heerlijk met chocopasta ingesmeerd. Even (lang) douche en rond twaalf de deur uit om Vilnious te verkennen. Ik heb voor deze stad ongeveer 3 tot 4 uur, dat moet vast wel genoeg zijn. In Vilnious vind je veel kleine kerkjes die van binnen niet echt bijzonder zijn (naar mijn smaak dan hè) overigens staan er ook vervallen kerken die langzaam van binnen en buiten aan het aftakelen zijn. Er staan minimaal 30 kerken in de oude stad, dus zat om te bezichtigen. Ook in deze stad staan er gebouwen/plaatsen die de moeite zeker waard zijn (Three Crosses, Vilnious Cathedral, Church of St. Catherine, Church of All Saints, St. Anna's Church, Bernadine Church). De meeste bezienswaardigheden in Vilnious zijn gratis. Een ticket voor de Vilnious University gaat vanaf €1,50 en voor studenten 50 centen (ook zeker de moeite waard). Vilnious is een gezellige en leuke stad maar zo heel bijzonder vind ik het ook weer niet. Je merkt wel dat ze hier vrij gelovig zijn (nonnen etc.). Ook werd er tijdens mijn bezoek aan Vilnious aardig wat afgetrouwd (mij niet bellen). Ik heb na ongeveer 2,5 uur heel de stad gezien (ik loop dan ook aardig door over het algemeen) en nu terug richting het hostel. Ik heb het ook wel een beetje gehad en ga lekker even luieren. Rond 15:30 word ik opgepikt door een taxi en na 10 minuten kom ik aan op het vliegveld (kostte slechts €5,20, met een kleine fooi totaal €7,-). Om 16:55 vertrek ik in een Bombardier q400 van airBaltic (propeller vliegtuig) naar Riga, Letland. Na 35 minuten komen we aan (een vlucht die normaal gesproken 50 minuten duurt). Van het heerlijke weer in Litouwen kom ik nu terecht in de regen van Riga, Letland, het is niet anders. Vanaf het vliegveld met de bus (€2) naar mijn hostel (Riga Old Town Hostel & Backpackers Pub, Riga, Latvia). Ik word goed geholpen en krijg een "free welcome beer", ook iedere ochtend een "free breakfast beer'' (0,5L) kijk hier begrijpen ze het.

Op mijn kamer ontmoet ik een Duitser en Evelain (een Canadese uit Montreal). We besluiten om samen uit eten te gaan in de Folkore Bar. Het bier is redelijk te drinken maar van mijn eten word ik niet echt vrolijk (ik heb een kilo varkensvlees, iets van vlees met een bot erin, misschien een dij) het smaakt namelijk zoals een varken ruikt. Ik besluit om even op het terras te gaan staan. Daar ontomoet ik Niels (een Belg) en nog een Canadees. We hebben het onder andere over werk en mijn studie gehad. Hun zijn al rond de 30 en raden me aan om in de vliegtuig industrie een stage te zoeken. Ook krijg ik al heel mijn reis veel positieve reacties op mijn reis, echt heel leuk om te horen. Na 1,5 uur loop ik terug naar de bar, daar zitten mijn kamergenoten nog haha. Uiteindelijk zijn we met zijn vijfen uit gegaan. Ik had een packt met die andere 2 om ons Duits gezelschap helemaal lazerus te krijgen (heel goed gelukt :') ). Ook onze Canadese kamergenoot aan een heerlijke kater geholpen :p. Die Duitser was zo bezopen dat die haar zelfs in der gezicht heeft gekotst (buh, gadver), een goede manier om elkaar te leren kennen zeg maar. Ergens tussen 2 en 5 gaan we naar bed (echt geen idee hoe laat het was). Ik kwam er gister avond achter dat ze hier sinds januari met Euro's betalen dus dat scheelt weer omwisselen. In Wit-Rusland kostte een T-shirt 3 ton, aangezien de wisselkoers 22.000 Wit-Russische Roebels was voor een Euro heb ik daar alles met creditcard betaald

DAY 9 RIGA

Ik word wakker en ga me maar douche, later kom ik er achter dat dit ergens rond 6 uur 's ochtends was. Dan nog maar even slapen tot 10 uur. Ik wilde er niet al te lang in blijven maar ik heb het nu ook wel een beetje gehad met city hoppen. Ik ben blij als ik dadelijk in St. Peter ben voor drie dagen, even mezelf settelen en tot rust komen (soort van :p). Ergens rond 12:30 maar eens wat eten met z'n drieën. Een soort Engels ontbijt, is een keer iets anders. Ik heb vandaag eigenlijk niet zoveel zin om iets te doen en ik ga sight seeing doen met mijn kamergenoten. Niet dat ik er veel zin in had want ik ga liever alleen de stad afbanjeren. Maar ach, misschien is het wel gezellig dus geef ik het een kans. Mijn gevoel word bevestigd (ondanks dat het best gezellig is) had ik beter mijn eigen ding kunnen doen want dan bepaal ik zelf wat ik zie en ik hou er nogal van om de pas er goed in te houden. Rond 4 gaat Evalian naar de haven om de boot te pakken naar Zweden. Wij doen nog een beetje sight seeing (Riga is ook een hele leuke stad om te bezoeken maar in 1 á 2 dagen ken je elk steegje wel). We gaan naar een soort "markthal" en daarna even luieren plus Minsk online zetten want ik loop twee dagen achter met mijn blog. Om een uur of acht gaan we (met nog een Austaliër) uit eten. Ik merk dat ik moe ben en ben niet echt spraakzaam. Ik besluit om het er vanavond maar eens goed van te nemen (ik bestel uiteraard weer een lekker groot glas geel bubbeltjes water en 1 kg mosselen met een half stokbrood en patat). Hierna bloei ik weer helemaal op en wat was dit lekker zeg, de eerste heer-lijk-e avondmaaltijd in een lange tijd. We besluiten om het niet al te laat te maken en gaan naar het hostel (de bar in mijn hostel is trouwens heel leuk gemaakt, er staat een oude babyblauwe T1 (Volkswagen) met daarin de bar).

Tijdens het verder werken aan mijn blog besluit ik om even naar beneden te gaan. Hier zie ik Laura alleen zitten op het terras en start een gesprek met haar (ze is 24 en komt uit Zurich, Zwitserland), hele leuke meid. Daarna ontmoet ik ook Paul, Hannes en Bruno, een Nederlander en zijn twee Belgische vrienden. Ik was van plan om om 1 uur naar bed te gaan, mijn blog af te maken en om mijn spullen te pakken. Werkt niet helemaal, te gezellig en ze halen me over om langer te blijven. Zij gaan naar het Rock Café en ze krijgen me niet zo ver om ook daarheen te gaan (ookal deden ze echt hun best haha). Ik ga iets over 3 naar bed, na weer een hele gezellige avond zet ik de wekker op 8 uur aangezien ik zo weer op de bus moet naar mijn laatste bestemming in de EU, namelijk Talinn, Estland

DAY 10 RIGA - TALINN
---------------------------------------------------------------------

Niet echt veel slaap gehad (zoals al heel deze reis :p), om 10 uur vertrekt mijn bus, nu mijn spullen inpakken en uitchecken. Eerst nog even wat te eten halen voor nu en onderweg. Ik ga met de Lux Express (meest luxe bus die er is te vinden op het station) richting Talinn, Estland. Niet dat ik zelf te voren wist dat deze maatschappij zo chill was. Ik heb wifi in de bus en in elke hoofdsteun zit een soort tablet. Lekker even relaxed op internet, mijn mail bekijken en eindelijk weer eens heerlijke muziek (Slam FM) aangezien ik nog steeds geen muziek op mijn telefoon heb. De landschappen die ik doorkruis zijn over het algemeen vlak en bebost. Onderweg heb ik nog lekker even liggen maffen, alleen toen ik wakker werd had ik toch een soort van schik momentje, ik voelde mijn rechter voet en been namelijk totaal niet meer en kon er helemaal niks mee (alsof 't er niet aan zit), alsof het helemaal verlamd was (dit was dus ook zo). Na een tijdje kwam het gevoel weer terug. Ik heb trouwens twee stoeltjes tot mijn beschikking (lekker hoor) aangezien er niemand naast me zit. Ook weer een plaats bij het raam (tot nu toe echt top geregeld door De Trein Reis Winkel!). Het landschap veranderd en het word meer bossig. In de buitenwijken van Talinn staan houten huizen in verschillende kleuren omringd door naald- en denne bomen, een hele leuke omgeving om in te wonen. Ik kom aan op het busstation van Talinn, Estland rond half drie, Nu moet ik er alleen nog achter zien te komen welke kant ik op moet. De afstand van het busstation naar mijn hostel lopend (The Monk's Bunk, Talinn, Estonia) neemt ongeveer twintig tot vijfentwintig minuten in belsag. Onderweg kom ik meer houten huisjes tegen, het merendeel vervallen (leegstaand) en slecht onderhouden. Nu in mijn hostel, ze hebben het aardig druk bij de receptie. rond 4 uur ga ik maar eens richting de oude stad aangezien ik alleen maar deze dag tot mijn beschikking heb om een beetje sightseeing te doen. In de oude stad staan verschillende mooie kerken (zo ook een hele mooie in Russische stijl, jammer genoeg verboden om foto's te maken (niet dat ik me hier altijd aan houd haha)). Ik heb twee verschillende kerken "beklommen", wat een tering end naar boven zeg. bij de eerste (Tallinna Puha Neitsi Maarja Piiskoplik Toomkirik (The Cathedral of Saint Mary the Virgin in Tallinn)) word er een aardige prijs gevraagd voor het bezoeken van de kerk (vijf euro) en zo bijzonder was de kerk niet (ondanks het "leuke" uitzicht vanaf de kerktoren. De tweede kost me maar 0,50 cent aangezien ik student ben (soort van) en het uitzicht is geweldig vanuit de kerktoren (maar liefst 60 meter omhoog "geklommen" door een smal trappenstelsel (weet je wel, die torens met verschillende grootte stenen en waar je eigenlijk beter geen tegenliggers kan tegenkomen want anders kan je niet normaal lopen, dat ja). Afijn, mooi uitzicht en nu bedenk ik me opeens, op 30 augustes ga ik van een hoogte van 233 meter bungiejumpen (de hoogste ter wereld, in Macao, China) daarbij is dit peace of cake, dat word lachen, kijk er nu al naar uit (ja ik weet het ik ben een idioot haha).

Na het cultuur snuiven ga ik nog even naar de verlaten gevangenis (KGB gevangenis in Talinn, van de hand gedaan vanwege het kunnen toe treden tot de EU). Best apart om hier rond te kunnen lopen, ook stiekem een uitkijktoren ingeklommen die was afgezet met prikkeldraad (zodat ik wat mooie plaatjes kon schieten ghehe).

Nu maar weer teruglopen naar de "main square" en mezelf weer eens lekker verwennen met een heerlijk diner. Althans dat dacht ik, een bord met patat en uien ringen en een heerlijke Leffe Blond voor 17 Euro, nogal opgelicht en daarbij komt dat de service zwaar klote was (is), de bediening is kut en onvriendelijk (waarschijnlijk geen veeg gehad van hun vriendjes), achfijn zeventien Euries lichter en met de titel "meest slecht geholpen door bediening" titel ooit (ik ben in al aardig wat pauper tentjes geweest, dus dit is echt een trofee voor ze) ga ik richting mijn hostel. Een echt party hostel, alleen ben ik er vandaag niet echt voor in, verlang naar St. Peter. Ik probeer het niet al te laat te maken (ja dat voornemen is nog niet echt gelukt deze tour) en ga ergens rond half twee, twee uur naar bed.

DAY 11 TALINN - ST. PETERSBURG
---------------------------------------------------------------------

Vandaag eindelijk naar St. Peter, erg naar uitgekeken. Niet alleen om het feit dat ik heb gehoord dat het prachtig is maar ook omdat ik me dan even kan settelen, lekker mijn kleding wassen en relaxed, rustig aan doen. Om 8 uur vertrek mijn bus (weer Lux express) dus al ergens rond half zeven er uit. Onderweg nog ochtend en middag eten gekocht. Nu wachten op de bus, wat zijn die Russen trouwens onaardig zeg. Ik probeer lekker te slapen in de bus maar moet eerst een zelfde formulier invullen als in Wit-Rusland. Tijdens het invullen zit ik een beetje te knikkenbollen, ik wil slapen haha, toch maar even invullen voordat ik bij de grens ben. Nadat ik het heb ingevuld lukt het eigenlijk niet meer om inslaap te komen, dan maar een beetje Feyenoord checken online en weer lekker Slam FM luisteren. Veel van het landschap heb ik niet meegekregen (voornamelijk het zelfde als tijdens mijn busreis naar Talinn) aangezien ik deze keer niet bij het raam zit (dus ik heb ook geen video kunnen maken, jammer genoeg). Na een zit van ongeveer vier uur komen we aan bij de douane, paspoorten inleveren en dan begint het wachten. De eerste controle gaat redelijk snel, nu naar de volgende, de bus uit en opnieuw een controle door. Ook dit ging aardig snel (voor mij). De militairen in Rusland zijn best wel grappig, zelf staan ze te roken maar als een van mijn medepassagiers ook een peukie wil roken word dat hem verboden, Rusland dus. Ik ben na de grensovergang maar een film gaan kijken (The Dictator, erg toepasbaar haha). Daarna nog even een beetje sudderen en ergens rond tien over twee komen we aan op Baltiyskaya busstation, St. Peterburg, Rusland. Nou eens uitzoeken hoe ik bij mijn hostel terecht kom aangezien ik het station niet kon vinden op google maps bij vertrek vanuit Talinn dus heb ik toen maar screenshots gemaakt van St. Petersburg. Ik ga maar lopend, ik heb geen Roebels en heb geen idee waar ik ben, kan ik meteen wat van de buitenwijken van St. Peter zien. De buitenwijken van St. Peter zijn al zeer mooi! Een gemiddeld prachtig pand dat je in de binnenstad van Praag tegenkomt vind je hier elke 15 meter. Het is rond de dertig graden en ik ben al een tijd onderweg richting mijn hostel (Baby Lemonade Hostel, St. Petersburg, Russia). Na anderhalf tot twee uur kom ik aan bij mijn hostel (geeft even aan hoe groot deze stad wel niet is). Mijn hostel ligt vlakbij de Summer Gardens en heeft een loopafstand van ongeveer 5 a 10 minuten naar een van de must sees van St. Peter, het Winter Paleis. Ik heb een ideale plek in het hostel, het onderste bed en gevestigd op de verdieping waar de receptie en keuken/common room zich bevinden. Ik ga lekker even boodschappen doen, eieren, braadworsten, wat groente en natuurlijke niet te vergeten mijn favoriet; bier! Na een heerlijk zelfgemaakte maaltijd en de nodige halve liters ga ik maar eens de stad verkennen. Richting Peter and Paul Fortress, althans dat was het plan. Wanneer ik er zo'n vijf minuten van vandaan ben moet ik toch wel heel nodig naar het toilet (van al die flesjes water natuurlijk :p). Ik besluit om terug te gaan naar mijn hostel, ik heb eigenlijk veel meer zin om lekker rond te hangen vandaag en een beetje te luieren. Daar ben ik al gauw klaar mee en ga maar eens de receptioniste vervelen (Anna, 25 jaar, zus van de eigenaar). Hele leuke gesprekken gehad, ze vraagt me om donderdagavond wat te gaan drinken (why the hell not!) Rond een uur of 1 ga ik lekker slapen voordat heel mijn biervoorraad op is. Het plan is om morgen bijtijds op te staan om een "free tour" te gaan doen in de stad en om natuurlijk deze prachtige stad te verkennen, slaap lekker!

DAY 12 ST. PETERSBURG
----------------------------------------------------------

Rond 9 uur kom ik mijn bed uit. Even douche en dan een ontbijtje halen (broodjes en een kilo aardbeien) in de mini market. Vandaag de "free tour" doen. Op het plein bij het Winterpaleis start de tour (ongeveer 10 minuutjes lopen). Het Winterpaleis is echt prachtig (van buiten) en ook de paleizen die er omheen liggen zijn schitterend. Nu maar even wachten op de tour aangezien die pas om 10:45 begint en het is nu rond tienen. Er staat al een lange rij voor het Winterpaleis, ik wil er morgen naartoe dus dan moet ik er al proberen te zijn rond een uur of 10 (gaat 10:30 open). IK kan ze niet vinden. Nog maar een rondje lopen dan, misschien ze ik ze dan wel. Niets, ja dan ga ik zelf maar deze prachtige stad verkennen. Eerst ga ik naar het linker "eiland" gezien vanaf het winterpaleis. Op zich niet een heel bijzonder deel van de stad (vergeleken met het echte centrum) maar ook hier vind je wat verstopte pareltjes en ik hou er van om ook buiten de gebaande (touristische) paden te gaan, dus vandaar. Eigenlijk ben ik opzoek naar de Church of St. Catherine (schijnt een klein mooi kerkje te zijn). Uiteindelijk heb ik de kerk gevonden (was goed verstopt), jammer genoeg was 'ie dicht. Wel heb ik nog een aantal leuke kerkjes gespot in dit gebied die buiten mijn kaart lagen of niet getoond werden op mijn kaart. Ergens rond een uur of 1 heb ik wel heel het gebied gezien (wat ook enkele museums huisvest) en besluit ik om even naar m'n hostel te lopen. Lekker even een powernapje doen. Rond een uur of half drie ga ik maar weer op pad want deze stad is zo groot dat ik mijn tijd goed moet indelen, ondanks dat ik hier maar liefst vier dagen ben. Ik ga nu naar het "eiland" (zo ziet het er uit op mijn kaart) rechts van het Winterpaleis. Eerst even door de tuinen lopen die vlakbij mijn hostel liggen. Wanneer je naar St. Peter gaat neem dan altijd een paraplu mee, het weer slaat hier zo om. Op het ene moment brand je weg in de zon en luttele minuten later stort regent het, en dat dan heel de dag. Ik wil eigenlijk naar The Peter and Paul Cathedral die in het Peter and Paul Fortress ligt. Ik besluit om het nog eens over te slaan omdat ik op beter weer hoop morgen of overmorgen zodat ik betere foto's kan maken. Dan maar de wijken rondom verkennen! Er staan hier niet echt hele bijzondere gebouwen, buiten een redelijk mooie moskee (ja het kan :p) en natuurlijk de overige statige panden met prachtige pilaren (waaraan ik best wel gewend ben geraakt want ik heb nog niet anders gezien in St. Peter maar een gemiddelde Europese stad tipt er niet aan). Het gaat niet echt snel zo, telkens word ik helemaal zeiknat geregend, vooral mijn schoenen dan. Heel slim om met een paar slippers en een paar Nike Rosh Runs op vakantie te gaan. Meer paste er ook niet in mijn backpack en ja de keuze is natuurlijk makkelijk, of waterdichte wandelschoenen (die ik niet heb haha) of er heel fashionable uitzien met m'n nieuwe Rosh Runs die zo waterdicht zijn als een zeef, de keuze was snel gemaakt (de Nike's dus voor als dat nog niet duidelijk was :p). Ook maar meteen naar het Petrovskiy Stadium (Zenit St. Peterburg, 21.500 plaatsen, plannen voor uitbreiding naar 64.287 plaatsen) om een mooie foto te schieten met de vlag die achter me aan reist de wereld over. Een stelletje benaderd om de foto te schieten en het mannelijk gezelschap schudde afkeurend zijn hoofd toen mijn prachtige vlag te voorschijn kwam (iets met jaloers op al onze Europese bekers, wie zijn jullie dan?). Foto genomen en maar richting het hostel, een loop van ongeveer een uur. Van dat weer word je ook niet echt blij, het is zo afwisselend als het humeur van een gemiddelde vrouw "in haar maandelijkse periode" haha (no offens).

Ergens rond half zeven ben ik terug en ga ik maar eens een lekkere avondmaaltijd voor mezelf bereiden. Wat staat er nog in de koelkast? Eieren een ui en braadworsten, dan dat maar. Waarom niet! Meteen maar de rest van mijn voorraad bier opdrinken voordat het bederft, zou zonde zijn natuurlijk. Daarna gepraat met allemaal hele gezellige mensen waaronder Elisa (25 jaar uit Italie, wat een moordwijf zeg). Ik ga ergens rond half twee naar bed en morgen weer redelijk op tijd op om het centrum te gaan verkennen waaronder het beroemde Winterpaleis.

DAY 13 ST. PETERSBURG
----------------------------------------------------------

Om 8 uur opgestaan. Snel douche en weer mijn ontbijt halen bij de Spar iets verderop, vandaag staan er verschillende zoete broodjes op het menu en ook maar meteen hetzelfde gekocht voor in de middag. Ik ga ergens rond kwart voor tien richting het Winterpaleis zodat ik de drukte voor ben. Dat pakt niet helemaal uit zoals gedacht want er staat al een rij tot aan de Alexander Column (standbeeld/pilaar op het midden van het plein). Gisteren vertelde iemand uit Taiwan dat als de poorten opengaan er van alle hoeken gewoon mensen naar binnen lopen (die niet in de immens lange rij staan), ik besluit om gewoon netjes aan te sluiten. Hij zei tegen me dat ik gewoon ergens op het midden van het plein moest gaan staan en wanneer de poorten werden geopend (naar de binnenplaats van het paleis) ik gewoon naar binnen moest lopen. Nou dat klopte ook wel want de poorten werden om 10:30 geopend en het geschiedde. Dus uiteraard glipte ik uit de rij en wandelde ik op mijn gemakje naar binnen (niet heel netjes maar ach wat zal het) en daarbij komt, iedereen in de rij liep voor geen meter door (terwijl dit wel degelijk kon). Bij binnenkomst loop je het plein op en inplaats dat je de pijl naar links volg ga je in de rij staan aangegeven door de pijl rechtdoor (door 70% over het hoofd gezien). Om 10:45 gaat het museum open, eerst de groepen naar binnen en de gene die een ticket bij de elektronische automaten hebben gekocht. Rond kwart over elf was ik dan eindelijk binnen (vrij snel) en aangezien ik een student ben is de toegang voor mij gratis (normaal 600 Roebel/10 Euro met de huidige wisselkoers). Vergeet je paspoort niet want wie een kaartje wil kopen moet zich legitimeren (had ik overigens niet bij maar mijn rijbewijs werd gelukkig geaccepteerd). Ik weet dat je eigenlijk je paspoort bij je moet dragen buiten de EU maar vind het fijner om hem in m'n kluis te houden.

Dit gebouw is zo overweldigend mooi, geen woorden voor. Ik kan er wel van alles over vertellen maar dat zal niet de werkelijke schoonheid van dit museum overbrengen. Er zijn kamers die ondersteund worden door gigantische pilaren verguld in goud. Volledige kamers zijn van goud. Verschillende soorten kunst en museumstukken komen aan bod zoals prachtige voorwerpen die verhalen vertellen over hoe de forsten in dit paleis leefden maar ook stukken uit heel Europa (o.a. Nederland) en delen van Azie. Er zijn prachtige muurschilderingen van verschillende goden en wat is dit paleis mooi zeg echt geweldig. Ik ben blij dat ik heel veel foto's heb gemaakt want er is zoveel moois in dit museum dat het niet mogelijk is om elke kamer op je netvlies te branden (een echte aanrader dus!!). Ergens rond twee uur wandel ik het museum uit, het is een gigantisch paleis met een museum dat zich uitstrekt over drie of vier verdiepingen. Met mijn kaartje kan ik ook nog twee andere musea bezoeken maar die trekken niet echt belangstelling dus ga ik door met mijn jacht op kerken, zoals ik dat in elke stad doe. Ik bezoek enkele kerken die zeer mooi zijn maar een van de absolute pareltjes in deze geweldige stad is de Cathedral of Our Saviour (XPAM BOCKPECEHNR XPHCTOBA, ik heb geen Cyrillisch toetsenbord dus klopt het niet helemaal). Wat een prachtige kerk (Orthodoxe kerk, zoals de meeste in St. Petersburg). De kerk doet me denken aan de St. Basil's Cathedral in Moskou (die ene met die prachtig gekleurde torens die enigzinds rond zijn met een draaiend patroon). De buitenzijde is al oogverblindend mooi maar de binnenkant is nog veel mooier. Ook hier worden alle schilderingen vergezeld door het nodige goud. Ik weet niet precies hoe ik de binnenkant moet omschrijven maar zodra ik een goede internetverbinding heb zal ik foto's online gaan zetten! Hierna ben ik nog in enkele andere prachtige Orthodoxe kerken geweest. Zulke mooie ben ik nog niet eerder tegengekomen in de vele landen (al zeg ik het zelf :p) (rond de 31) die ik al heb bezocht. Ook ben ik naar de Kazanskaya Ploshchad (Kazan Cathedral) geweest. Ook weer een prachtig gebouw, niet alleen qua binnenkant maar ook qua architectuur en de sfeer die in de kerk hing, verbluffend! Na al dit moois en uren rondwandelen ben ik even lekker op een bankje gaan zitten in de Aleksandrovskiy Garden dat grenst aan het Admiralty met zijn zeer mooie goude torenspits. Het begon al laat te worden en het weer was ook werd ook weer zeer wisselend dus besloot ik maar om richting mijn hostel te wandelen. Als avondmaaltijd weer eieren op met ui en nog even een watermeloen van 5 kilo gehaald. Ik wou vanavond eigenlijk geen bier gaan drinken maar ach wat zal het, ik leef maar een keer en het volgende fourpack halve liters licht koud in de vriezer. 'S avonds werden er pannenkoeken gebakt (in Rusland denken ze dus dat dat heel Russisch is, zoals wij in Nederland denken dat pannenkoeken heel Nederlands zijn). In Rusland doen ze op een pannenkoek een soort stroperige dikke suikermelk, heb er 1 geprobeerd maar ik hield het maar gewoon lekker bij een hoop suiker en hun ook andersom. Uiteraard kon ik het niet laten om ook mijn pannenkoekenbakkers kunsten te laten zien en zo stond ik samen met Julia (doet de design in het hostel) overheerlijke pannenkoeken te bakken in Rusland (dit hostel voelt echt als thuis). Ze waren stom verbaasd dat ik het zo goed kon (de mijne waren beter dan die van hun, moet er wel even worden bijgezegd he :p). Het schijnt dus dat ze een nationaal feest hebben in Rusland ergens in augustus waarin ze elke dag alleen maar pannenkoeken bakken (echt iets voor mij dus want wat zijn die dingen lekker zeg). Tijdens het delen en eten van de pannenkoeken leert Eliza me Russisch (dingen zoals hallo en "you're beautiful" (Ti Krasivaya :p), kijk daar heb ik nog eens wat aan). Alvast mijn tas inpakken voor morgen zodat ik dat in ieder geval heb gedaan en meteen de laatste pareltjes kan bezichtigen wanneer ik wakker word. Met veel nieuwe mensen gepraat en verschillende nieuwe ideeen opgedaan, VOL en voldaan ga ik rond twee uur naar slapen.

DAY 14 ST. PETERSBURG - MOSCOW
----------------------------------------------------------

Ergens rond een uur of zeven ga ik uit bed om te zorgen dat ik de eerste ben bij de wasmachine. Even nog wat zwarte kleding wassen zodat nagenoeg al mijn kleding schoon is en droog wanneer ik vanavond om 23:55 de trein pak naar Moskou. Lekker ontbeten met watermeloen en daarna snel douche zodat ik de laatste hotspots van de stad kan zien. Rond een uur of negen ga ik de deur uit en loop ik ongeveer 35 minuten totdat ik bij Nikolaskaya Ploshchad (St. Nicholas Catherdraal) aankom. Ook weer een prachtige kathedraal die volledig gehuld is in de kleuren blauw en wit met gouden torenspitsen. De binnenkant in net zo mooi als als de buitenkant en er is een dienst bezig, er word door de aanwezigen een soort gebed opgenoemd in het Russisch en daarna word er een ander gebed opgezegd door de bezoekers van de kerk (aparte ervaring). Hierna ga ik door naar de overige kathedralen die ik nog wil bezoeken in het gebied. Ik heb het al vaak gezegd maar ik zeg het gewoon weer; wat is dit een mooie stad! Overal vind je paleizen die voornamelijk zijn gehuld in de kleur creme geel (persoonlijk niet mijn voorkeur maar wie ben ik?) Ook staan er verschillende paleizen die zijn gehuld in creme bruin/beige, creme/baby blauw als wel als in creme groen. Je vind in deze stad overal prachtige gebouwen, eigenlijk is het een soort van Praag alleen dan tien keer zo groot en iedere twintig meter een prachtig pand. Je merkt aan alles dat dit een gigantische stad is, er wonen namelijk 6 miljoen mensen en vanavond vertrek ik naar Moskou, dat maar liefst twee keer zo groot is en 15 miljoen mensen huisvest. Afijn, ik vertrek richting New Holland (eerder Demolished Holland aangezien het een bouwval is), niets bijzonders dus. Daarna ga ik naar de St. Isaac's Cathedral (ook weer zo'n prachtig gebouw). Er is een militaire parade bezig naast de Senate and Synod dus ga ik daar ook maar even kijken, ook liggen er een onderzeeer (kan geen trema's gebruiken op deze laptop), cruiser en nog een klein slagschip. Nu naar de kathedraal. Ook hier weer prachtige schilderingen en overal goud, net zoals de koepels op het dak. Binnen zijn spectaculaire standbeelden van engelen te zien die zich in de ronding van de koepel in het plafond bevinden. Ook hier vertellen foto's meer dan mijn verhaal en uiteraard is het het mooiste als je het met eigenogen ziet. Hierna ben ik nog naar enkele andere kathedralen en kerken geweest en dan richting de Peter and Paul Catherdral in het Peter and Paul Fortress. Eerst nog even naar "huis" om te lunchen met watermeloen en een heerlijke Russische Magnum. Voor als je ooit naar Rusland gaat, de mensen zijn hier trouwens onbeschoft (en van horen en zeggen door Russen zelf zijn ze in Moskou nog veel erger). Ze blijven gewoon twee of drie breed lopen waar dat eigenlijk niet kan, zeggen geen dank je als je de deur voor ze openhoud, groeten je 's ochtends al helemaal niet en ze kijken over het algemeen boos. Een heerlijk nors volk dus. De politie is hier ook met een korreltje zout te nemen, ze stonden vanochtend te controleren voor mijn hostel. De barrels hielden ze aan (van die Lada's (Oost-blok barrels uit Rusland)) maar de scheurende Mercedesjes en Audi's werden niet opgemerkt evenals iedereen die door het rode stoplicht reed voor hun neus.

Rond een uur of 2 ga ik naar het fort. De kathedraal heeft net zoals veel andere gebouwen in St. Peter meerdere koepels en torenspitsen gehuld in goud. Het weer was ook vandaag weer afwisselend maar het is overwegend zonnig met een sterke wind (wat het zeer aangenaam maakt). De binnenkant van de kathedraal is anders dan de vorige die ik vandaag heb bezocht maar heeft dan ook weer een unieke "Russische" stijl. Ook maar even de barakken en kerkers (museums) bezoeken van dit fort. Niet veel bijzonders. Ik ben er trouwens ook achter gekomen waarom Poetin "zijn" Rusland zo afschermt van Europa, dat is namelijk omdat hij niet wil dat wij al die prachtige vrouwen inpikken die hier rondlopen. Die houden die Russen liever voor zichzelf, ja ik heb het geheim ontrafelt :')!

Nadat ik vandaag ook weer zoveel moois gezien heb ga ik met een verzadigd gevoel richting "huis" (hostel). Ik heb alles gezien en het is mooi zo. Op naar Moskou maar ik zal je missen St. Petersburg!

DAY 15 MOSCOW

Zie Rotterdam - Hong Kong 2

• 14 Juli 2015 - 07:52

Monique:

Wat kan jij leuk schrijven Dion,blijf je zeker volgen maar kijk goed uit xx

• 14 Juli 2015 - 08:47

Sonja:

Hoi Dion.

Leuk dat we mee kunnen delen met jou reisavontuur.
    Heel veel plezier ik blijf je zeker volgen.

Groetjes Sonja

• 14 Juli 2015 - 12:03

Pa:

Een heel leuk geschreven verslag Dion. Maar volgende keer ga ik echt mee, deze wereldreis is gewoon een grote kroegentocht, hahaha. Veel plezier jongen.

• 14 Juli 2015 - 13:23

Chelsea:

Mooi geschreven verhaal broertje ;)
    We kunnen hier wel inlezen dat je een echte Rotterdammer en Feyenoorder bent :p

• 14 Juli 2015 - 13:24

Anneke:

Hardstikke leuk Dion om je zo te kunnen volgen, het is net of we er bij zijn!

• 14 Juli 2015 - 15:15

Isolde Van Den Heuvel:

heb genoten van je verslag, een toekomstige baan als reisjournalist?
    Nog veel plezier, wees voorzichtig!

• 14 Juli 2015 - 18:50

Ties:

Gelukkig worden de kleine details van Brati niet verteld ;) . Veel succes nog met je reis!
    Groeten van een van de debielen uit nederland

• 14 Juli 2015 - 18:50

Ties:

Groeten van een van de debielen uit nederland

• 14 Juli 2015 - 21:36

Olympia:

Hi Dion,

Travel safe and dont get lost.

• 16 Juli 2015 - 09:20

Rob:

Dion, geweldig om je zo te volgen ik zit al met smart op het volgende verslag te wachten, gewoon een mooie belevenis wat jij nu doet. Nog heel veel plezier jongen gr Rob

• 18 Juli 2015 - 14:31

Anneke:

Hoop dat je buikpijn snel overgaat, misschien te weinig geslapen?Veel plezier ik kijk al uit naar het volgende verhaal!

• 19 Juli 2015 - 21:50

Monique :

Wat kan jij leuk schrijven , wist ik niet van je , ik blijf je volgen erg leuk kijk uit he!!

• 20 Juli 2015 - 11:05

Isolde Van Den Heuvel:

heb weer genoten van je verslagen, in de tijd dat je nu onderweg bentheb je al heel veel beleefd,kan je het nog allemaal bevatten en dan nog een taal die je niet kent, hopelijk is je buikpijn weer over. Nog heel veel plezier de komende tijd! groeten 0ma!

• 21 Juli 2015 - 10:36

Rob:

Zo ik ben weer helemaal op de hoogte van het flikvlooien, bier drinken weinig slaap, cultuur snuiven. Ga zo door met schrijven ik geniet ervan. Gr Rob

• 21 Juli 2015 - 16:27

Pa:

Hoi Dion, ga je ook nog foto's op deze blog zetten of is dat te moeilijk / kostbaar? Ik be wel benieuwd naar de plaatsen die je bezoekt. Nou veel plezier verder, Pa.

• 21 Juli 2015 - 20:53

Robert:

Hey Dion gaaf man doet me weer denken aan de reis naar Afrika. Succes nog en ik blijf je volgen groetjes Robert

• 22 Juli 2015 - 21:38

Erik En Marja:

Hey Dion , ouwe globetrotter ! Leuk om je avonturen te lezen, zo reizen we een beetje met je mee. Veel plezier !!!